Luukku 10 - Vantaan historia tutuksi mobiilipeleillä

Uutinen 10.12.2019 klo 7.15

Vantaalla on käynnissä Kulttuuriympäristölinjaukset -hanke, jonka osana kehitetään kulttuuriympäristökasvatuksen aineistoja ja välineitä. Syksyllä 2019 julkaistiin ensimmäinen 4.-7.-luokkalaisille soveltuva vantaalaisesta kulttuuriympäristöstä kertova mobiilipeli Kuninkaantie I: Kirkonkylän Agnes. Pelissä pääsee seikkailemaan Helsingin pitäjän kirkonkylän historiallisissa maisemissa Agnes-hahmon kanssa.

Mobiilipelit ovat uudenlaista kulttuuriympäristökasvatusta. Mobiilipeliä on mahdollista pelata luokkahuoneessa, mutta parhaiten peli soveltuu pelattavaksi ulkona matkapuhelimilla. Ulkona pelattava versio toimii lähes samalla periaatteella kuin PokemonGo -peli; pelaaja liikkuu kartan näyttämiin paikkoihin ja vastaa esimerkiksi erilaisiin kysymyksiin. Pelaajalla on 60 minuuttia aikaa suorittaa kaikki pelin tehtävät.

Kuninkaantie I: Kirkonkylän Agnes on ensimmäinen Vantaan historiaan tutustuttava mobiilipeli. Ensi keväänä valmistuu pelisarjan toinen peli Kuninkaantie II. Uusin peli toteutetaan European Heritage Days Stories -rahoituksella, jonka Vantaa-Seura ja Vantaan kaupunginmuseo saivat tänä vuonna ainoana suomalaisena hankkeena. Kaikki pelisarjan pelit tulevat pelattavaksi sekä ulko- että luokkahuoneversioina. Tavoitteena on toteuttaa yhteensä neljä peliä kulttuuriympäristökohteisiin eri puolille Vantaata. Kirkonkylän Agnes -peliä voit pelata osoitteessa play.x-routes.com.