Hyppää sisältöön
På svenska
Anna palautetta
Sivukartta
Hae sivustolta
Tarkenna hakua
Etusivu
Ajankohtaista
Hoida ja suojele
Tutki ja tutustu
Opi ja innosta
Euroopan kulttuuriympäristöpäivät
Joulukalenteri 2020
Uutiset
Artikkelit
Rakennusperinnön hoito
Menneisyyden jäljet ja niiden hoito
Kulttuuriympäristön suojelu
Kaupunkiympäristöt
Liikenteen ympäristöt
Maaseudun maisemat
Metsät ja luonnonympäristöt
Puolustuksen paikat
Teollisuusympäristöt
Uskon ja uskomusten paikat
Veden äärellä
Opi ja innosta
Tapahtumat
Tilaa uutiskirje
Kulttuuriympäristön onnistujat
Löytöretkiä
Etusivu
>
Ajankohtaista
>
Artikkelit
>
Liikenteen ympäristöt
Liikenteen ympäristöt
Liikenteen ympäristöt – artikkelit
Arkimaisemia junan ikkunasta
15.6.2020
Teksti ja kuvat: Tuija Mikkonen
Junan, auton tai bussin ikkunasta avautuvat arkiset maisemat kaikessa moninaisuudessaan, kun vain huomaamme niitä havainnoida. Tuija Mikkonen kuvasi junan ikkunasta matkansa Vaasasta Helsinkiin. Tutustu hänen kuvaraporttiinsa ja avaa itsekin silmäsi seuraavalla reissullasi miettimään näkemääsi. Miksi avautuva näkymä on juuri sellainen kuin se on?
Rautatien esteettinen kokemus ja sen muuttuvat edellytykset
22.10.2014
Mikko Itälahti
Millainen on junamatka ollut kokemuksena 1900-luvun alussa ja entä nykyään? Entä kuinka rautateiden ympäristöt ovat muuttuneet? Suomen rautatiet ovat merkittävä kulttuurimaiseman osa ja antoisien matkakokemusten lähde.
Malmin lentoasema eilen ja tänään
21.11.2008
Minna Pesu
Malmin lentoasema on pääkaupunkiseudun ensimmäinen siviililentoliikenteen maalentoasema, ja 1930-luvun funktionalismin tyylipuhdas edustaja. Lentoasema on aikansa rakennustekniikan taidonnäyte teräsbetonirakenteineen ja korkeine asemahalleineen.
Aseman paikka – terminaalit yhdyskunnan rakenteessa
15.8.2007
Heikki Kukkonen
Rautatieasemilla on ollut merkittävä rooli sijaintipaikkakunnillaan ja ne ovat saaneet näkyvän ja keskeisen paikan kaupungissa. Nykypäivän asemat kuitenkin muovautuvat uudelleen toiminnoiltaan, rakennuksina ja elinympäristöinä.
Kestikievari – paikka lähdön ja perillepääsyn välillä
15.8.2007
Jouko Heinonen
Keskikievarijärjestelmä sai alkunsa 1200-luvun lopulla, kun Ruotsin kruunu otti asiakseen järjestää olosuhteet matkustamiselle. Koska matkanteko vei aikaa, muodostui yöpymisestä, syömisestä ja seurustelusta majatalossa myös tärkeä sosiaalinen kokemus.
Rautatieasemat - arkkitehtuuria sadan vuoden ajalta
10.8.2007
Pirjo Huvila
Rautatieasema on ihmisten kohtaamispaikka. Suomalaisille tutuin asemamiljöö lienee vuosisadan vaihteen puuasema puistoineen, mutta maamme rautatieasemat muodostavat läpileikkauksen useimmista Suomessa käytetyistä rakennustyyleistä.
Linja-autoasemien historiaa
9.8.2007
Riitta Niskanen
1920-luku näki linja-autojen lisääntymisen Suomessa ja samalla ensimmäiset linja-autoasemat. Asemien kehitykseen vaikuttivat niin yhteiskunnan, arkkitehtuurin suuntausten kuin liikennemuotojenkin muutokset.
Julkaistu 10.3.2016 klo 14.49, päivitetty 10.3.2016 klo 14.54
Suomeksi
På svenska
Aihealue:
kulttuuriympäristö,
liikenne
Jaa:
Tulosta sivu
tässä palvelussa
Liikenteen ympäristöt