Trafikmiljöer

Artiklar RSS

Hangon ratapihan miljöötä kesäkuussa 2014. Kuva: Mikko Itälahti.

Den estetiska upplevelsen av järnvägen och förändringar i dess förutsättningar

22.10.2014
Mikko Itälahti
En hurudan upplevelse var tågresan i början av 1900-talet och hur är den idag? Och på vilket sätt har järnvägens omgivning förändrats? Finlands järnvägar är en betydande del av kulturmiljön och en källa till inspirerande reseupplevelser.
Malmin lentoasema, Kuva: Kerttu Malinen, Pekka Halosen akatemia

Malms flygplats igår och idag

21.11.2008
Minna Pesu
Malms flygfält var huvudstadsregionens första markflygplats för civil luftfart och en stilren representant för 1930-talets funkis. Flygstationen var sin tids byggnadstekniska mästerverk med armerad betong och höga stationshallar.
Koskipään kievari 1910-luvulla. © Kuva: Itä-Hämeen museo, Hartola.

Gästgiveriet – en plats på vägen mellan avfärd och ankomst

15.8.2007
Jouko Heinonen
Gästgiverisystemet började i slutet av 1200-talet då svenska kronan bestämde sig för att ordna med omständigheter för resande. Eftersom det tog tid att resa blev övernattningen, middagen och umgänget en viktig social upplevelse.
Vaasa 1900-luvun alussa. Rautatieasemalta alkavat puistokadut rajaavat väliinsä kaupungin kaikki tärkeimmät osat: kauppatorin, kirkon ja hovioikeuden sekä liikekorttelit. Kartta Helsingin yo.

Stationsplatsen – terminalerna i samhällsstrukturen

15.8.2007
Heikki Kukkonen
Järnvägsstationerna har haft en betydande roll på sina orter och de har placerats synligt och centralt i städerna. Nutidens stationer omskapas emellertid, såväl till sin funktion, som byggnad och som livsmiljö.
Hyvinkään rautatieasema 1800-1900-lukujen vaihteessa.

Järnvägsstationer – arkitektur från hundra år

10.8.2007
Pirjo Huvila
Järnvägsstationen är mänskornas mötesplats. Den allmännaste stationsmiljön för finländarna är ett stationshus i trä från sekelskiftet med en park, men landets järnvägsstationer bildar ett tvärsnitt av de flesta byggstilarna som tillämpats i Finland.
Turun linja-autoasema vuonna 1951

Busstationernas historia

9.8.2007
Riitta Niskanen
Under 1920-talet ökade antalet bussar i Finland och därmed uppstod de första busstationerna. Ändringar i både samhället och trafiken samt arkitekturens inriktningar inverkade på hur stationerna utvecklades.

Publicerad 17.3.2016 kl. 13.28, uppdaterad 17.3.2016 kl. 13.28