Koulussa

Koulujen ja opettajien merkitystä kulttuuriympäristökasvattajina ei voi korostaa liikaa. Mahdollisuudet erilaisten pienten ja suurten kasvatustekojen toteuttamiseen ovat runsaat. Usein ne ovat lisäksi antoisia sekä oppilaille, opettajille että parhaimmillaan koko kouluyhteisölle.

Kartanonkosken koulu Vantaalla.
Kartanonkosken koulu Vantaalla. © Kuva: Raili Malinen, YHAn kuvapankki.

Vuoden 2016 opetussuunnitelmien perusteet kannustaa ottamaan lähiympäristön ja kulttuuriperinnön mukaan opetustyöhön. Kulttuuriympäristökasvatus sopiikin niin ala- ja yläkouluun kuin toisen asteen opintoihin. Se taipuu moneen, ylittää oppiainerajat ja on omiaan myös laaja-alaisiin oppimiskokonaisuuksiin.

Ideoita, materiaaleja, vinkkejä ja suunnittelutyökaluja löytyy mm. Kulttuurin Vuosikellosta sekä ympäristökasvatuksen materiaalipankki MAPPAsta. Erityistä tukea kouluille antavat monet museot, lastenkulttuurikeskukset sekä järjestöt, mm. Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura. Yhteistyökumppaneita etsiessä kannattaa myös kääntyä paikallisten museo- ja kotiseutuyhdistysten puoleen.

RSS

Esimerkkejä aiheesta

Kauhajoella oma arvokas ympäristö toimii oppimisen kohteena 8.8.2017 9.49
Omasta lähi- ja kulttuuriympäristöstä saa innostavan ja käytännönläheisen tutkimuskohteen moneen käyttöön. Kauhajoella on julkaistu kaikille avoin oppimateriaalipaketti Hyypänjokilaakson kulttuurimaisemasta.
Otetaan historia omaksi 3.2.2016 13.37
Ilana Rimón
Tamperelainen Lielahden koulu on huolehtinut Lentävänniemen pronssikautisesta röykkiöhaudasta Adoptoi Monumentti -toiminnan kautta jo usean vuoden ajan. Kulttuuriympäristökohde on saatu uuteen loistoon ja samalla on pidetty hauskaa ja opittu uutta.
Julkaistu 24.11.2015 klo 11.23, päivitetty 15.10.2017 klo 15.28