Liikenteen ympäristöt

Liikenteen ympäristöt – artikkelit RSS

Hangon ratapihan miljöötä kesäkuussa 2014. Kuva: Mikko Itälahti.

Rautatien esteettinen kokemus ja sen muuttuvat edellytykset

22.10.2014
Mikko Itälahti
Millainen on junamatka ollut kokemuksena 1900-luvun alussa ja entä nykyään? Entä kuinka rautateiden ympäristöt ovat muuttuneet? Suomen rautatiet ovat merkittävä kulttuurimaiseman osa ja antoisien matkakokemusten lähde.
Malmin lentoasema, Kuva: Kerttu Malinen, Pekka Halosen akatemia

Malmin lentoasema eilen ja tänään

21.11.2008
Minna Pesu
Malmin lentoasema on pääkaupunkiseudun ensimmäinen siviililentoliikenteen maalentoasema, ja 1930-luvun funktionalismin tyylipuhdas edustaja. Lentoasema on aikansa rakennustekniikan taidonnäyte teräsbetonirakenteineen ja korkeine asemahalleineen.
Vaasa 1900-luvun alussa. Rautatieasemalta alkavat puistokadut rajaavat väliinsä kaupungin kaikki tärkeimmät osat: kauppatorin, kirkon ja hovioikeuden sekä liikekorttelit. Kartta Helsingin yo.

Aseman paikka – terminaalit yhdyskunnan rakenteessa

15.8.2007
Heikki Kukkonen
Rautatieasemilla on ollut merkittävä rooli sijaintipaikkakunnillaan ja ne ovat saaneet näkyvän ja keskeisen paikan kaupungissa. Nykypäivän asemat kuitenkin muovautuvat uudelleen toiminnoiltaan, rakennuksina ja elinympäristöinä.
Koskipään kievari 1910-luvulla. © Kuva: Itä-Hämeen museo, Hartola.

Kestikievari – paikka lähdön ja perillepääsyn välillä

15.8.2007
Jouko Heinonen
Keskikievarijärjestelmä sai alkunsa 1200-luvun lopulla, kun Ruotsin kruunu otti asiakseen järjestää olosuhteet matkustamiselle. Koska matkanteko vei aikaa, muodostui yöpymisestä, syömisestä ja seurustelusta majatalossa myös tärkeä sosiaalinen kokemus.
Hyvinkään rautatieasema 1800-1900-lukujen vaihteessa.

Rautatieasemat - arkkitehtuuria sadan vuoden ajalta

10.8.2007
Pirjo Huvila
Rautatieasema on ihmisten kohtaamispaikka. Suomalaisille tutuin asemamiljöö lienee vuosisadan vaihteen puuasema puistoineen, mutta maamme rautatieasemat muodostavat läpileikkauksen useimmista Suomessa käytetyistä rakennustyyleistä.
Turun linja-autoasema vuonna 1951

Linja-autoasemien historiaa

9.8.2007
Riitta Niskanen
1920-luku näki linja-autojen lisääntymisen Suomessa ja samalla ensimmäiset linja-autoasemat. Asemien kehitykseen vaikuttivat niin yhteiskunnan, arkkitehtuurin suuntausten kuin liikennemuotojenkin muutokset.

Julkaistu 10.3.2016 klo 14.49, päivitetty 10.3.2016 klo 14.54